22.11.2015

Vi har vært på Grunnferdighetskurs

Mye av dette som vi skulle lære kan jo Bira allerede, men det var veldig greit å få repetert og få kommentarer fra andre. En av tingene som jeg ikke har tenkt over er at Bira er en “trippehund” . Hun har vanskelig for å stå stille med framlabbene. Instruktør på kurset var Heidi Ernst, og det var Rakkestad hundeklubb som var arrangør. Jeg har tatt masse notater, så nå gjelder det bare å legge opp en plan for litt konstruktiv trening her hjemme.
 
Temaet for kurset var følgende: (Mine notater i rødt)
 
  •        Hvordan du bruker klikker i treningen (Klikker går bra, men hun er ivrig på å tilby kunster. jeg må passe på å klikke riktig bevegelse)
  •        Kontakt-trening (Her skal jeg gå mer bakover mens jeg kommanderer)
  •       Omvendt lokking (Dette kunne hun, så her gikk det greit)
  •       Lek med hunden (Husk kommando på å starte leken. Ha også kommando på å  slippe leken. Lek med ballen når hun kommer tilbake med den)
  •       Bruk av avstandsbelønning  (Hmmmm, har glemt hva vi skulle trene mer på her)
  •      Targets (Hånd og musematte) (Bruk omvendt lokking for å få henne til å fryse på matta. Håndtarget går ganske greit. Bruker to fingre)
  •      Bakpartskontroll (Rygging og kassemetode) (Kan dette delvis, men tripper for mye med labbene, og jeg belønner for dette Sad smile )


Det ble ikke tatt så mange bilder, men her er noe.


20151114_12334520151114_123502
Her trenes kontakt med forstyrrelse. Bira var veldig flink til å ha fokus på meg.


20151115_100254
Pause. 
(Vi må trene mer på venting i buret, det fungerte 2. dagen, for da var Bira veldig sliten)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv gjerne en hilsen til meg!